Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

BIZNES

Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega? MATERIAŁ PARTNERA

czwartek, 15 października 2020 12:13 / Autor: Radio eM
Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega? MATERIAŁ PARTNERA
Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega? MATERIAŁ PARTNERA
Radio eM
Radio eM

DPF (od ang. diesel particulate filter) oraz FAP (od fr. filtre à particules) to zamiennie stosowane nazwy, za którymi kryje się filtr cząstek stałych. Wśród tysięcy elementów wyposażenia samochodów, ten jeden wzbudza prawdopodobnie najwięcej kontrowersji. Filtr DPF wciąż nie kojarzy się kierowcom dobrze, a samochody w niego wyposażone często dostarczały właścicielom nie lada kłopotów i wydatków finansowych. 

 Dlatego też tak wiele mówi się o:

  • odpowiedniej eksploatacji samochodu,
  • właściwej technice jazdy,
  • oraz połączeniu konieczności z profilaktyką – czyli właśnie o czyszczeniu filtra DPF.

Błędne jest przekonanie jeszcze jakiś czas temu dominujące wśród kierowców, że zapchany filtr nadaje się jedynie do wymiany lub usunięcia. Póki nie ma uszkodzeń mechanicznych, lub gdy nie są spore, filtr nadaje się do czyszczenia, zaś jego odpowiednia regeneracja może sprawić, że będzie działał jak nowy. Z kolei uszkodzony filtr może oznaczać tylko jedno - konieczność jego wymiany. Zakup nowego filtra (zamiennika) to spory wydatek, w większości modeli od 1500 zł do 4 000 zł. Natomiast oryginalny filtr zakupiony w ASO to koszt nawet ponad 10 000 zł. Skąd takie ceny? Na powierzchni ścianek kanałów filtra osadzone są cząstki platyny. Platyna, jak się można domyślić, nie jest surowcem tanim. I niestety, nie jest również całkowicie odporna na podwyższone temperatury, dlatego ulega systematycznemu niszczeniu.

Do czego właściwie służy DPF?

Filtr cząstek stałych spełnia dwa podstawowe zadania: po pierwsze, zatrzymuje cząstki stałe (sadzę) wydobywające się z silnika. Jak to działa? Spaliny, przechodząc przez DPF, ulegają fizycznemu przefiltrowaniu. Polega to zmuszeniu spalin do przebijania się przez zagęszczone kanały filtra, najpierw od strony wlotowej, a następnie od wylotowej. Kanały te naprzemiennie zamknięte są raz od wejściowej, a raz od wyjściowej strony. Dzięki temu, oraz specjalnemu ułożeniu kanałów, na ich ściankach po procesie filtrowania pozostają stałe cząstki sadzy, które nie zmieściły się w drobnych otworach kanalików.

Po drugie, co kilka tysięcy kilometrów, w podwyższonej do ok. 600°C temperaturze, zachodzi wypalanie cząstek stałych. Jeśli przez jakiś czas nie ma do tego odpowiednich warunków (określona prędkość, średnie obroty, brak zmiany biegów), np. w trakcie jazdy po mieście, uniemożliwione jest spalenie cząstek i filtr zaczyna stopniowo się zapychać sadzą. Nie jest jednak tak kolorowo- nawet zapewniając odpowiednie warunki do wypalania cząstek sadzy, nie rozwiązujemy całkowicie problemu zapychania DPF. Cząstki stałe mogą być wypalone, a filtr co jakiś czas i tak ulega zapchaniu... Oprócz sadzy, na jego ściankach osadzają się również popioły, których samochód nie jest w stanie wypalić samodzielnie, podczas jazdy. Osadzenie nadmiernej ilości popiołu to moment, w którym filtr nadaje się do czyszczenia (np. metodą wodną o skuteczności czyszczenia 98-99%).

Dlaczego DPF montowany jest w samochodzie? Odpowiedzią jest jedno słowo, które narzuca się samo: smog. Powstaje on wskutek emisji szkodliwych gazów oraz pyłów do powietrza, pochodzących głównie z przemysłu, ale również z domowych gospodarstw oraz motoryzacji. Bez filtra cząstek stałych, samochód ma znaczny wkład w pogorszenie jakości powietrza którym oddychamy, a co za tym idzie – w pogorszenie stanu naszego zdrowia. Filtry cząstek stałych, których głównym zadaniem jest dopalanie szkodliwych cząstek sadzy w dieslu mają skuteczność wypalania na poziomie nawet 99%. Zostały wprowadzone już na początku XXI wieku, a od roku 2010 stały się elementem obowiązkowym wszystkich nowo rejestrowanych samochodów z silnikiem diesla.

Wodne czyszczenie i regeneracja DPF - skuteczny sposób na zapchanyfiltr DPF

Niestety, zamiast odpowiedniej eksploatacji filtra i dbania o jego stan, często do czynienia mamy również z pozbyciem się problemu poprzez... pozbycie się, wycięcie filtra DPF. W zasadzie zabronione jest poruszanie się po drodze auta pozbawionego filtra (czy też dopuszczenie go do ruchu podczas przeglądu technicznego), ale w praktyce – po pierwsze, nie ma wysokich kar za to przewinienie, a po drugie - ciężko sprawdzić obecność filtra i udowodnić jego brak, bez rozbierania samochodu na czynniki pierwsze. Oczywiście gdzie popyt, tam i podaż – dlatego warsztatów i warsztacików z usługami wycinania DPF nie brakuje. Koszt wycięcia filtra oraz pozostałych elementów to 1000 zł w górę, do kilku tysięcy. Czy warto zatem czyścić filtr?

Dlaczego czyszczenie i regeneracja to dobry wybór?

  • wbrew pozorom, czyszczenie filtra nie jest absurdalnie drogim zabiegiem (zazwyczaj cena wynosi od 349 zł ), i w większości przypadków wyniesie nas mniej niż koszt usunięcia filtra;
  • stosując się do nakazanych norm, w tym do posiadania sprawnego filtra DPF, przyczyniamy się do zmniejszenia emisji spalin, zmniejszając tym samym ryzyko powiększania dziury ozonowej,
  • wpływamy na polepszenie jakości naszego życia, oraz zmniejszamy ryzyka wielu chorób, w tym nowotworowych;
  • jazda samochodem z usuniętym filtrem DPF jest nielegalna (w Polsce zostanie nam zatrzymany dowód rejestracyjny samochodu oraz zapłacimy do 500 zł mandatu, ale np. w Czechach zapłacimy w przeliczeniu ok. 8 000 zł, a w Austrii ok. 4 000 – 4 500 €, wliczając koszt obowiązkowego wezwania lawety i odholowania samochodu);
  • samochód z wyciętym filtrem może zostać niedopuszczony do ruchu podczas przeglądu technicznego.

Na czym polega wodne czyszczenie DPF?

Wodne czyszczenie DPF nazywane jest inaczej praniem filtra cząstek stałych. Odbywa się za pomocą profesjonalnej maszyny do czyszczenia DPF (potocznie zwanej „pralką DPF”). Zasada działania jest prosta, pod warunkiem, że wybierzemy serwis działający profesjonalnie i zgodnie z wysokimi standardami – aby zapobiec np. uszkodzeniu monolitu.

Pierwszy etap to zdemontowanie filtra (często jest on umieszczony w mało dostępnych miesjcach, za silnikiem).

Drugi etap to organoleptyczna (często z wykorzystaniem endoskopu) weryfikacja stopnia zanieczyszczenia i ewentualnych uszkodzeń mechanicznych filtra.

Następnie odbywa się czyszczenie wstępne statyczne – filtr umieszcza się w tzw. kąpieli rozmiękczającej, czyli gorącej wodzie z dodatkiem specjalnego środa zmiękczającego popiół.

Dopiero potem następuje moment kulminacyjny, czyli czyszczenie zasadnicze. Filtr umieszcza się w urządzeniu z odpowiednimi złączami, zaślepiającymi wszystkie otwory filtra. Przez filtr przepuszczane jest w pierwszym etapie sprężone powietrze, wstępnie oczyszczające i umożliwiające dokładnie określenie stanu technicznego filtra oraz parametry przepływu powietrza. Następnie przez filtr przepuszczana jest impulsami ciepła woda, pod stale zwiększającym się ciśnieniem (aż do ok. 5 bar). Silne uderzenia strumieni wody wybijają i wypłukują z kanalików filtra zanieczyszczenia, jakie osadziły się na jego ściankach w trakcie użytkowania. Następnie filtr zostaje obrócony, jego otwory zaślepione z drugiej strony, a wszystkie etapy oczyszczania powtarzane są analogicznie na drugiej stronie filtra. Ten proces prowadzi się do skutku - czyli tak długo, aż filtr uzyska parametry przepływu powietrza zbliżone do nowego filtra.

Cały proces czyszczenia zajmuje zazwyczaj ok. 30 – 60 minut. Po zakończonych cyklach płukania, po raz kolejny przeprowadza się diagnostykę DPF. Jeśli stan techniczny filtra jest zadowalający, a parametry przepływu powietrza zbliżone do nowego filtra, oczyszczony DPF jest suszony oraz ponownie montowany do samochodu.

Hydrodynamiczna regeneracja DPF – metoda, która opanowuje rynek

Bez wątpienia hydrodynamiczne (wodne) czyszczenie DPF to metoda stosunkowo niedroga, najbardziej skuteczna, oraz bezpieczna dla filtra. Co więcej, jest to metoda bezpieczna dla środowiska, ponieważ cały cykl czyszczenia i wypłukiwania popiołu odbywa się w zamkniętym obiegu. Opowieści o kłopotliwych filtrach możemy już powoli zacząć wkładać pomiędzy bajki – owszem, gdy technologia filtra DPF dopiero raczkowała, sprawiała problemy i generowała wielkie koszty, jednak obecnie opracowane metody czyszczenia naprawdę dają radę! Większość filtrów DPF (o ile nie są w znaczny sposób uszkodzone mechanicznie, np. stopione), udaje się za pomocą czyszczenia wodnego doprowadzić do stanu fabrycznego. Można wysunąć śmiałe stwierdzenie, iż w niedługim czasie metoda hydrodynamiczna zastąpi wszelkie inne metody czyszczenia filtrów DPF. Co więcej, możemy mieć nadzieję, że usuwanie filtrów przejdzie do historii – w końcu nie tylko szkodzi, ale też zwyczajnie się nie opłaca.

Skuteczne czyszczenie filtrów DPF metodą wodną oferuje firma Sprawny DPF. Obsługujemy klientów z całej Polski.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO