Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

Ekoaktywni

Jesteśmy elektromobilni?

niedziela, 22 maja 2022 15:12 / Autor: Jowita Plech
Jesteśmy elektromobilni?
Jesteśmy elektromobilni?
Jowita Plech
Jowita Plech

Elektryczne autobusy komunikacji miejskiej to przyszłość transportu ekologicznego. Elektryczne autobusy komunikacji miejskiej to przyszłość transportu ekologicznego. Nie brakuje także innych rozwiązań ograniczających emisję zanieczyszczeń. Co już udało się wprowadzić?

Poprzez elektromobilność rozumiemy całokształt działań związanych ze stosowaniem pojazdów z napędem elektrycznym. Choć tego typu rozwiązania mają wiele zalet, to nie wszystkie da wdrożyć się od razu. Ogromne znaczenie ma świadomość ekologiczna mieszkańców miast i konkretna wizja przyszłości.

PO PIERWSZE – KOMUNIKACJA MIEJSKA

Korzystanie z komunikacji miejskiej to bardzo ekologiczny wybór – co wiadomo nie od dziś. Korzystając z autobusu, a nie z własnego auta, ograniczamy emisję szkodliwych substancji do atmosfery. W efekcie zmniejsza się ryzyko powstawania smogu, zyskują także nasze finanse. A warto też mieć świadomość, że coraz więcej pojazdów komunikacji miejskiej to autobusy o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. – Wybór komunikacji miejskiej zawsze jest lepszy, bez względu na to, jakimi pojazdami się poruszamy w zbiorowym transporcie. Dlatego chcemy udoskonalać ekologiczne rozwiązania, ale przed komunikacją zbiorową jest cały szereg wyzwań – mówi Agata Wojda, wiceprezydent Kielc. Jak dodaje, na ten moment Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji dysponuje 25 autobusami hybrydowymi. Taki stan rzeczy utrzyma się do 2027 roku, do momentu wygaśnięcia obecnego kontraktu. – To jest krok w stronę ekologicznego transportu, chociaż według ustawowych uregulowań pojazdy hybrydowe nie są najbardziej ekologicznym rozwiązaniem. Dlatego planujemy zobligować przewoźnika do wprowadzania zmian już po wygaśnięciu kontraktu. Oczywiście tego typu inwestycje wiążą się z dużymi kosztami – stwierdza Wojda.

Autobus o napędzie elektrycznym to wydatek rzędu kilku milionów złotych. Dlatego dużym ułatwieniem mogą być programy, z których współfinansowane są zakupy samorządów – takie jak „Zielony transport publiczny”. – Niestety, w ostatnim naborze mogliśmy liczyć na zaledwie 25 procent dofinansowania kosztów. Wykonaliśmy analizę ekologicznych wyzwań i naszych ekonomicznych możliwości, no i zrezygnowaliśmyz udziału – wyjaśnia wiceprezydent Kielc. Ze wspomnianej analizy wynika, że miasto mogłoby pozwolić sobie na zakup elektrycznych autobusów przy dofinansowaniu wynoszącym 75 procent. – Będziemy zgłaszać nasze projekty do programów unijnych. Mamy nadzieję, że po zakończeniu obecnej umowy i przetargu przewoźnik będzie woził pasażerów po Kielcach ekologicznym pojazdami – kwituje Agata Wojda. Koszty, jakie samorządy muszą ponosić w związku z zakupem ekologicznych pojazdów, zwracają się w dwójnasób. Chodzi nie tylko o pieniądze – korzyści związane z ochroną środowiska naturalnego są nie do przecenienia. Jak mówi wiceprezydent Wojda, warto ponieść wszelkie nakłady, bo środowisko to nasze największe dobro, ale też zaznacza: – Autobusy elektryczne to sprawny transport. Warto jednak posiadać różnorodny tabor, ponieważ z doświadczeń innych miast wiemy, że pojazdy elektryczne mogą  mieć pewne problemy, na przykład przy trudnych warunkach atmosferycznych.

EKOLOGICZNA WIZJA PRZYSZŁOŚCI

Dzięki elektromobilności lepiej chronimy środowiskonaturalne. Ale to nie wszystko – ta idea jest częścią każdego nowoczesnego, inteligentnego miasta, które wprowadza ekologiczne rozwiązania po to, by jak najbardziej ułatwiały one mieszkańcom codzienne życie. To jest istota elektromobilności – połączenie kilku elementów związanych z transportem, ale nie w celu utrudniania funkcjonowania użytkownikom samochodów. Ona usprawnia wprowadzanie alternatywnych środków komunikacji. Służy temu także pakiet ITS, czyli przebudowa ponad 60 kieleckich skrzyżowań po to, by odpowiednio kierować ruchem i jako priorytetową traktować komunikację miejską. Wśród korzyści, które mogą zachęcić dorosłych do ekologicznego transportu, warto też wymienić możliwość poruszania się buspasem czy bezpłatnego parkowania. – Darmowe zostawienie auta elektrycznegow strefie płatnego parkowania to na pewno duża wygoda wygoda. Warto też dodać, że właściciele takich aut mają do dyspozycji wszystkie buspasy. Tego rodzaju zachęty na pewno wpływają na popularność ekologicznych rozwiązań – podsumowuje Wojda. Samochody elektryczne kupują nie tylko prywatne osoby, ale też miejskie spółki. Z dofinansowania skorzystały już m.in. Rejonowe Przedsiębiorstwo Zielenii Usług Komunalnych czy Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. To niezwykle istotne, biorąc pod uwagę częstotliwość, z jaką samochody tych firm jeżdżą po ulicach. – Przejazdów jest mnóstwo, ponieważ spółki zajmują się bieżącym monitowaniem miasta. Z czasem samochody elektryczne pojawią się także we flocie urzędu miasta – zapowiada Wojda. Wprowadzanie prośrodowiskowych zmian nieodzownie łączy się z edukacją. Nie tylko dorosłej części społeczeństwa, ale także – a może zwłaszcza – dzieci. – Dla dorosłych są zachęty i realne korzyści, a dla dzieci i młodzieży – wskazywanie na klimatyczne wyzwania i edukacja na temat na przykład rozwiązań w zakresie transportu. Wiemy, że dzieci dzielą się zdobytą wiedzą z innymi członkami rodziny – zauważa wiceprezydent Wojda. 

ROZWÓJ ELEKTROMOBILNOŚCI

Działania na rzecz rozwoju elektromobilności prowadzi Ministerstwo Energii. Wpłyną one pozytywnie na ochronę przyrody, branżę motoryzacyjną i całą gospodarkę. Kluczowym projektem jest Program Rozwoju Elektromobilności. Dzięki niemu zrealizowanych zostanie wiele celów. Na przykład w 2025 roku po drogach w całej Polsce poruszać się będzie milion pojazdów elektrycznych. Jak czytamy w Programie Rozwoju Elektromobilności: „Rynek pojazdów elektrycznych w Polsce znajduje sięw fazie tworzenia. Świadczy o tym brak infrastruktury ładowania (i śladowe zapotrzebowanie na taką usługę w miejscach, gdzie infrastruktura powstała) oraz mała sprzedaż samych pojazdów. Przejście do kolejnej fazy rozwoju rynku będzie wymagało stworzenia warunków do zmiany w wielu obszarach”.

***

Jak więc widać, przed nami jeszcze dość długi proces. Ważne, by w zmiany angażował się każdy z nas. Czasem pierwszym krokiem może być wybór autobusu zamiast samochodu. A gdy przyjdzie pora na zakup własnych „czterech kółek”, warto zorientować się,jakie zalety mają elektryczne samochody.

Artykuł w został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

logowfosigw

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO