REGION
Ruszyła kolejna edycja programu utylizacji wyrobów azbestowych
W naszym województwie jest jeszcze około 300 tysięcy ton azbestu, aby go zlikwidować Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił kolejny nabór wniosków na jego utylizację. Dzięki funduszom na ten rok uda się zniszczyć około 10 tysięcy ton szkodliwych materiałów.
Azbest jest obecnie zaliczany do dziesięciu najgroźniejszych zanieczyszczeń Ziemi. – Chcemy jak najszybciej ten problem rozwiązywać, dlatego zachęcamy gminy do większej aktywności oraz zgłaszania problemu. Każdy kto chce skorzystać z programu powinien poinformować o tym swoją gminę, a gmina zgłasza się do Wojewódzkiego Funduszu aby pozyskać środki. Wnioskodawca może uzyskać nawet do 100 procent kosztów kwalifikowanych na utylizację azbestu i w tej grupie mieści się większość gmin w naszym województwie. Gminy zamożniejsze otrzymają 70 procent dofinansowania – mówi Ryszard Gliwiński, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– W mniejszych miejscowościach zderzamy się z takimi sytuacjami, że mieszkańcy wyrzucają płyty azbestowe na łąki czy pola, zamiast zgłosić się do gmin. To są sytuacje karygodne, dlatego apelujemy żeby postępować zgodnie z przyjętymi zasadami, tym bardziej, że w większości przypadków nic to nie kosztuje – dodaje Gliwiński.
Jak przypomina senator Krzysztof Słoń, program dotyczący usuwania azbestu jest realizowany od ponad 10 lat. – Niestety, poprzednie edycje programu nie przynosiły spodziewanych efektów. Jak na razie założenie, że azbest zniknie z kraju do 2023 roku jest mało realne. Społeczeństwo nie przejmuje się zbyt mocno tym problemem i traktuje to jako coś do czego się przyzwyczailiśmy, a przecież azbest może powodować nieodwracalne skutki zdrowotne. Począwszy od chorób układu oddechowego, po choroby nowotworowe. Świadomość społeczna jest niezwykle istotna i pomimo, że gminy w poprzednich edycjach prowadziły działania promocyjne, to mieszkańcy nie kwapili się ze skorzystania z programu, a przecież jego realizacja wpłynie na poprawę jakości powietrza i życia obywateli – dodaje senator Słoń.
Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej azbest w naszym kraju powinien zostać usunięty do 2023 roku. Z dachów i ścian muszą więc zniknąć cementowe płyty faliste i płyty z azbestem montowane masowo w latach 60. i 70. Do tej pory w ramach programu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w województwie świętokrzyskim zostało usuniętych 60 tysięcy ton azbestu. W ramach tegorocznej edycji programu, wnioski można składać do 18 marca.