REGION
Znamy oferty na budowę trzech odcinków S74
Kolejny krok w kierunku budowy trzech odcinków trasy S74 w naszym regionie. Poznaliśmy wykonawców zainteresowanych ich zaprojektowaniem i wybudowaniem. W przetargach złożono 33 oferty i wszystkie są niższe od budżetu na to przedsięwzięcie.
Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała wydać na tę inwestycję prawie cztery miliardy złotych. Przetargi zostały ogłoszone pod koniec stycznia.
– Chodzi o odcinki od granicy z województwem łódzkim do Mniowa, od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa. Po ich wybudowaniu, w 2027 roku pojedziemy przez województwo świętokrzyskie aż 110-kilometrowym nieprzerwanym ciągiem drogi ekspresowej S74 – informuje Małgorzata Pawelec-Buras z GDDKiA.
Zaprojektowaniem i wybudowaniem odcinka S74 od granicy z województwem łódzkim do Mniowa zainteresowanych jest 10 wykonawców. Złożone przez nich oferty w przedziale cenowym od około miliarda do 1,2 miliarda złotych mieszczą się w kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji. Do przetargu na realizację odcinka S74 Cedzyna - Łagów stanęło 11 firm, które złożyło oferty opiewające na kwoty od ok. 1,1 do ponad 1,6 miliona złotych. W postępowanie przetargowym na projekt i budowę S74 o Łagowa do Opatowa udział wzięło 12 wykonawców, którzy zaproponowali zrealizowanie inwestycji za kwoty od około 632 milionów do prawie 825 mln zł.
– Komisje przetargowe przystępują do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawców. Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w drugiej połowie roku po zakończeniu postepowań przetargowych. Wyłonieni wykonawcy będą mieli za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” w ciągu 39 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych. Przebieg odcinków został określony w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
INFORMACJE O INWESTYCJACH
granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów
Zadanie na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę odcinka o długości ok. 27,5 km, który będzie skomunikowany z realizowaną inwestycją Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Dwujezdniowa trasa ekspresowa biec będzie częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków. W ramach zadania planowana jest budowa trzech węzłów drogowych zapewniających połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym (Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków). Powstaną także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in: 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych, przejście górne dla zwierząt średnich. W Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego, a w miejscowościach Koliszowy, Jacentów, Lisie Jamy zaplanowano miejsca obsługi podróżnych.
Cedzyna - Łagów z obwodnicą Łagowa
Skomunikowany z użytkowaną drogą S74 Kielce - Cedzyna i zlokalizowany w powiecie kieleckim odcinek o długości około 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej, dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie: 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową, 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i 33 przepusty pełniące funkcje ekologiczne.
Łagów - Jałowęsy – Tomaszów (początek obwodnicy Opatowa)
Odcinek o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i realizowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Nowa trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.
W ramach wszystkich inwestycji przewidziano m.in. budowę dróg dojazdowych i pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowano budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę i przebudowę infrastruktury związanej i niezwiązanej z drogą.