Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

PUBLICYSTYKA

Remont na bocznicy

piątek, 05 kwietnia 2019 08:09 / Autor: Radio eM
Remont na bocznicy
Remont na bocznicy
Radio eM
Radio eM

Prawie 600 milionów złotych miał przeznaczyć rząd na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Miał, bo decyzją Rady Ministrów z tej ogromnej kwoty zostało zaledwie nieco ponad 20. Nic dziwnego, że sytuacja wywołała burzliwą dyskusję i stanowcze reakcje.

Modernizacja miała przynieść zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i poprawę komfortu podróżowania. Skróciłoby to czas jazdy ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa, a w dłuższej perspektywie do Krakowa i Warszawy. Inwestycja zakładała także przebudowę peronów na 23 stacjach i przystankach. Powstać miały nowe wiaty, ławki i odpowiednie oświetlenie.

Pieniądze nie dla nas

Wszystko zmieniło się diametralnie 19 lutego, kiedy rząd zaktualizował Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. Z ponad 593 milionów złotych zapisanych na modernizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów pozostało jedynie niespełna 21 milionów. Pytane przez nas Ministerstwo Infrastruktury odpowiada, że konieczne było przesunięcie pieniędzy na projekty, których realizacja jest bardziej zaawansowana.

Sejmik Województwa Świętokrzyskiego mówi w tej sprawie jednym głosem. W stanowisku Sejmiku czytamy: „Nie godząc się na stopniowe eliminowanie inwestycji związanych z regionem świętokrzyskim, Sejmik Województwa Świętokrzyskiego oczekuje ponownej weryfikacji założeń Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 i zmiany Uchwały Rady Ministrów”.

Ale choć Sejmik w tej kwestii był jednomyślny, samorządowcy PiS oraz PSL mają odmienne zdanie co do przyczyny problemu. – To działanie na szkodę naszego województwa. Potrzebujemy inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną, ale nie dostajemy środków na ten cel – mówi Arkadiusz Bąk, radny PSL. Mariusz Gosek, członek Zarządu Województwa, przypomina, jak wyglądała kwestia modernizacji tego fragmentu linii kolejowej w trakcie rządów PO–PSL: – Wówczas wpisano tę inwestycję na listę rezerwową. Rząd Beaty Szydło przesunął ją na listę podstawową. Podejmujemy starania, żeby przywrócić finansowanie dla tego zadania.

Marszałek pisze do premiera

Specjalne pismo dotyczące finansowania modernizacji linii kolejowej nr 8 skierował do premiera Mateusza Morawieckiego Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego. Czytamy w nim, że wspomniana linia ma status linii państwowej, więc jej utrzymywanie i eksploatację uzasadniają ważne względy gospodarcze, społeczne, ekologiczne i obronne.

Marszałek wspomina także, że „linia kolejowa stanowi główną arterię komunikacyjną w transporcie kolejowym, przechodzącą przez województwo świętokrzyskie, i umożliwia mieszkańcom przede wszystkim codzienne podróże do pracy i szkoły”. Zwraca też uwagę na rezultat decyzji o zmniejszeniu funduszy na ten cel, jakim może być spowolnienie tempa rozwoju naszego regionu.

Jak zapewnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, resort stara się o pieniądze na tę inwestycję. Miejmy nadzieję, że znajdzie je jak najszybciej.

Michał Łosiak

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO