Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

Ekoaktywni

Ruch to zdrowie

niedziela, 27 czerwca 2021 14:30 / Autor: Aleksandra Rękas
Ruch to zdrowie
Ruch to zdrowie
Aleksandra Rękas
Aleksandra Rękas

Lockdown niestety nienajlepiej wpłynął na naszą kondycję. A przecież warto kierować się dewizą – ruch to zdrowie i pamiętać,że dzięki odpowiedniej ilości aktywności fizycznej wzmacniamy swoją odporność.

Uprawianie sportu sprawia, że nasz organizm jest silniejszyi bardziej odporny na zmęczenie. Jednocześnie poprawiasię nasze samopoczucie i nastrój. Warto o tym pamiętać.

RUCH TO NAJLEPSZA SZCZEPIONKA

Uprawiając sport rzadziej jesteśmy narażeni na choroby, których przyczyną jest zbyt duża masa ciała: cukrzycę, zwyrodnienie stawów, dolegliwości nerek. Regularnie ćwiczącsię lepiej i po prostu – jesteśmy zdrowsi.- Aktywność fizyczna bardzo pozytywnie wpływa na naszą odporność, chorujemy rzadziej, a jeśli nawet - przechodzimy chorobę lżej. Ruch to najlepszy lek i szczepionka. Jeżeli zmagamysię z genetycznym ryzykiem na przykład chorób serca, to warto wdrożyć odpowiednie ćwiczenia, które ustabilizują odpowiednie tętno spoczynkowe, nasze serce będzie pracować wydajniej i lepiej przepompowywać krew – wyjaśnia Magda Węgrzyn, właścicielka Studia Ruchu „Mięta”.To nie wszystko. Prowadząc aktywny tryb życia, wzmacniamy cały kościec, stawy i zapobiegamy chorobom układu ruchu. - Dbając o kondycję, zmniejszamy ryzyko zachorowania także na osteoporozę. Za aktywność fizyczną nie płacimy,a jest to najlepsza inwestycja w nasze zdrowie – podkreśla Magda Węrzyn.Ćwicząc zapobiegamy także rozwojowi nowotworu jelita grubego, piersi i płuc. Mało tego – pozytywnie wpływamy na swoją kondycję psychiczną. Lepiej radzimy sobie ze stresem,poprawia się jakość naszego snu i zmniejsza poczucie niepokoju. Regularne ćwiczenia ograniczają ryzyko zachorowania na Alzheimera i Parkinsona i mają pozytywny wpływ na centralną część układu nerwowego.

OD CZEGO ZACZĄĆ

…Lockdown dla wielu z nas był okresem stagnacji – dużoczasu spędzaliśmy w domach, trudniej było zmobilizowaćsię do aktywności fizycznej i zadbać o odpowiednią dawkę ruchu. Każdy moment jest dobry, by zacząć uprawiać sport,ale – jak podkreślają specjaliści – z głową.- Zaczynamy od zajęć typu pilastes, zdrowy kręgosłup, stretching.Chodzi o to by poznać swoje ciało, przyswoić sobie technikę. Na początku tempo jest wolne, możemy więc spokojnie przyzwyczaić się do ćwiczeń, delikatnie przygotowaćdo nich. Później powoli przerzućmy się na trening oporowyczy z obciążeniem własnego ciała: hantlami, sztangami, gumami,piłkami – radzi Magda Węgrzyn.Potem przychodzi czas na trening wzmacniający, jeśli czujemyże jesteśmy na niego gotowi. Ważne, by nie poddawaćsię presji i robić wszystko w zgodzie z własnym organizmem, który – jak przekonuje specjalistka – da nam czytelne sygnały.- Ciało podpowie, czy wybieramy odpowiednie ćwiczenia.Nie rzucajmy się na głęboką wodę, zacznijmy od zajęć przygotowujących do dalszej aktywności – podkreśla.Według specjalistów, już 30 minut energicznego marszu każdego dnia poprawi nasze zdrowie fizyczne i psychiczne.Na początek można zacząć od półgodzinnych ćwiczeń dwa,trzy razy w tygodniu. Istotne jest to, by wybierane aktywnościbyły różno różnorodne - rozwijały wydolność, wzmacniały mięśnie. Możemy zacząć od wyjść na basen, biegania,czy choćby dłuższych spacerów.

***Światowa Organizacja Zdrowia określiła niewystarczającąaktywność fizyczną jako czwarty w kolejności czynnik ryzyka,odpowiedzialny za przedwczesne zgony i śmiertelnośćna świecie. Zadbaj o swoje zdrowie i życie już dziś!

Artykuł w został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

 logowfosigw

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO