CIEKAWOSTKI
Strategia marketingowa – dlaczego jest ważna dla biznesu?
Niektórzy przedsiębiorcy, wychodząc z założenia że najważniejsze jest działanie, ignoruje potrzebę tworzenia strategii marketingowej. Działanie rzeczywiście jest kluczem do sukcesu, jednak jeśli odbywa się bez planu, nie przynosi żadnych rezultatów. Wyznaczenie celów na podstawie szczegółowej analizy sytuacji jest niezbędne, aby firma wyraźnie zaznaczyła swoją obecność na rynku. Zatem czym jest strategia marketingowa i dlaczego jest tak niezbędna?
Strategia marketingowa – co to jest?
Tworzenie strategii marketingowej to tak naprawdę tworzenie instrukcji działania. Dokument ten powinien zawierać:
- wizję firmy,
- konkretne cele,
- grupę docelową,
- wybrane rodzaje marketingu, które będzie stosować firma,
- określone kanały docierania do odbiorców,
- analizę konkurencji,
- koszty działań marketingowych.
Powyższy plan działania nie może powstać bez wcześniejszej analizy naszej firmy oraz potrzeb rynku. Dlatego też zacząć należy od mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz określenia specyfiki produktu, aby wiedzieć, w którą stronę powinny zmierzać działania. W tym celu niezbędne jest wykonanie analiz oraz korzystanie z ogólnodostępnych badań rynku. W ten sposób uda się znaleźć najlepszy sposób promocji marki, dzięki określeniu, jak chcemy, aby była ona odbierana.
Wizja przedsiębiorstwa i konkretne cele
Warto zwrócić uwagę na rozróżnienie wizji i celów firmy. Wizja to niesprecyzowany cel długoterminowy. Może to być na przykład chęć zostania największą firmą w branży czy też zdobycia tytułu najbardziej innowacyjnego przedsiębiorstwa na rynku. Natomiast cele strategiczne mają doprowadzić do zrealizowania wizji. Cele to na przykład:
- zwiększenie sprzedaży,
- pozyskanie większej ilości leadów,
- pozyskanie większej liczby klientów,
- budowa trwalszych relacji z klientami.
Najważniejsze jest to, aby cele były konkretne. Powinny być również określone w czasie. Innymi słowy, wyznacz sobie czas, w jakim chcesz osiągnąć cel. Nie stawiaj sobie celów, które są nieosiągalne. Takie postępowanie zniechęca do dalszych działań wskutek ciągłych porażek. Konsekwencją ustalenia celu jest również określenie drogi, jaką dotrzesz do jego osiągnięcia. Wszystkie Twoje cele powinny być również mierzalne. Rzecz w tym, abyś wiedział, czy rzeczywiście udało się je osiągnąć.
Każda firma ma inne cele
Zasadniczo wydawać by się mogło, że każda firma ma ten sam cel. Chodzi o to, aby zarabiać jak najwięcej. Rzeczywiscie, zarabianie pieniędzy to sens prowadzenia biznesu. Niemniej jednak na różnych etapach rozwoju, a także w zależności od wielkości firmy oraz oferowanych produktów i usług, do sukcesu wiodą zupełnie inne drogi. Stąd też na etapie zakładania firmy, tworzenia marki, czy też w przypadku, gdy strategię marketingową tworzy się później, określane cele są bardzo różne. Jedna firma może celować w zdobywanie większej liczby klientów, inna natomiast celuje w długie relacje z ograniczoną liczbą klientów. Dla jednego przedsiębiorstwa ważniejsze w danej chwili jest zwiększenie sprzedaży, podczas gdy inne przedsiębiorstwo powinno się skupić raczej na zwiększeniu rozpoznawalności i renomy marki. Skąd masz wiedzieć, które działania będą najlepsze w Twoim przypadku? Otóż w tym celu właśnie należy wykonywać analizy rynkowe. Pozwalają one określić, którego typu marketing jest najważniejszy w przypadku danej firmy w tym, określonym momencie. Rozróżniamy 3 główne rodzaje marketingu:
- Marketing ekspansywny – można go określić jako marketing nastawiony na rozwój firmy. Jego założeniem jest poszerzanie obszaru działania, zdobywanie coraz większej liczby odbiorców. Przedsiębiorstwo, które skupia się na marketingu ekspansywnym wprowadza nowe produkty i usługi, otwiera nowe siedziby i zatrudnia kolejnych pracowników. Marketing tego rodzaju na początku działalności firmy jest nieco mniej istotny, jednak z czasem coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.
- Marketing transakcyjny – celem promocji tego typu jest jak najszybsze i jak największe zwiększenie sprzedaży. Chodzi o to, aby tu i teraz sprzedać jak najwięcej, zarabiając jak najwięcej. Marketing ten sprawdza się w przypadku niektórych dużych firm, które zarabiają dzięki dużej sieci dystrybucji, a ich marka jest bardzo dobrze rozpoznawalna. Jednak marketing dystrybucyjny w dużym stopniu przydaje się również nowym przedsiębiorstwom, które potrzebują środków na dalszy rozwój oraz klientów, których na ten moment mają bardzo niewielu.
- Marketing zwiększający wartość przedsiębiorstwa – jest to marketing długoterminowy, nastawiony na budowę renomy oraz zwiększenie rozpoznawalności marki. Ponadto skupia się na budowaniu długotrwałych relacji z klientami. W zasadzie marketing tego typu w mniejszym lub większym stopniu jest niezbędny w każdej firmie.
Aktualizacja strategii marketingowej
Rynek stale się zmienia, podobnie jak Twoja konkurencja. Ponadto nie wszystkie cele uda Ci się zrealizować w określonym czasie. Z tych i innych powodów strategia marketingowa wymaga aktualizacji. Niektórzy zalecają, aby dokonywać jej co pół roku, inni co rok. Tak naprawdę jednak warto dokonać aktualizacji w momencie, gdy obecne cele są po prostu nieadekwatne do potrzeb przedsiębiorstwa i stworzonej przez nie marki.