Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

KOŚCIÓŁ

Ksiądz prof. Tomasz Siemieniec: W Apokalipsie świętego Jana mamy opis zmagania dobra ze złem

wtorek, 18 października 2022 11:37 / Autor: Katarzyna Bernat
Ksiądz prof. Tomasz Siemieniec: W Apokalipsie świętego Jana mamy opis zmagania dobra ze złem
Ksiądz prof. Tomasz Siemieniec: W Apokalipsie świętego Jana mamy opis zmagania dobra ze złem
Katarzyna Bernat
Katarzyna Bernat

Rozmowa z ks. prof. Tomaszem Siemieńcem, biblistą, wykładowcą Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz WSD w Kielcach.

Omawiamy Apokalipsę świętego Jana. Wyjaśniliśmy symbolikę zawartą w prologu, listach do siedmiu Kościołów, w rozdziałach od czwartego do siódmego. Przed nami kolejne rozdziały. Ósmy rozdział ma tytuł: Otwarcie siedmiu pieczęci, wizja trąb. Jak go rozumieć?

Opisy wizji zawartych w Apokalipsie, nie stanowią sekwencji wydarzeń w kolejności, w jakiej się będą rozgrywać. Od wielu lat badacze Apokalipsy zastanawiali się nad tym, jak święty Jan prezentuje te wydarzenia. Ustalono, że nie można widzieć Apokalipsy, jako kroniki opisu końca świata. Mamy w niej zawartą kwestię opisu zmagania dobra ze złem, które jest dokonywane z różnych punktów widzenia. Pewne wydarzenia ukazywane są w różny sposób, ale są to cały czas te same wydarzenia.

W momencie, kiedy otwierana jest siódma pieczęć pojawia się siedmiu aniołów z trąbami. Co nasuwa kontekst objawienia Boga. Mamy też aluzję do sądu ostatecznego. Rozdział ósmy i dziewiąty opisuje nam, że Bóg stara się pozyskać tych, którzy jeszcze są po przeciwnej stronie. Bóg chce, aby ten sąd karzący nikogo nie dotknął. Będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy ludzie się nawrócą. Dlatego te dwa rozdziały w swojej wymowie są trochę przerażające i budzące grozę. To jest Boże wezwanie do nawrócenia. Rozdział ósmy i dziewiąty trzeba traktować razem, jako jedno wezwanie. Konkluzja znajdująca się na końcu rozdziału dziewiątego mówi nam jednak, że niektórzy się nie nawrócili.

Kim jest ta grupa ludzi, którzy potrzebują nawrócenia?

Oni są tutaj określeni, jako ludzie. Wszędzie tam, gdzie autor Apokalipsy używa określenia - ludzie, ma na myśli tych, którzy są zbuntowani przeciwko Bogu. Dla odmiany tych, którzy nie są zbuntowani nazywa świętymi, mieszkańcami nieba. Natomiast ludzie, w innym miejscu określeni są także, jako mieszkańcy ziemi. Wszystkie wydarzenia, które są ukazane w tych dwóch rozdziałach, mają na celu nawrócenie ludzi.

Posłuchaj całej audycji:

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO