MIASTO
6 nowych pociągów dla województwa świętokrzyskiego


Dziewiętnaście nowoczesnych trójczłonowych pociągów o wysokim standardzie podróżowania wkrótce pojawi się na polskich torach. Sześć z nich będzie przeznaczonych dla pasażerów z regionu świętokrzyskiego.
Projekt jest o tyle ciekawy, że został zrealizowany przez kooperacje czterech województw: Małopolskiego, Podkarpackiego, Śląskiego oraz Świętokrzyskiego. Jego celem jest oczywiście poprawa dostępności komunikacyjnej, podniesienie jakości połączeń regionalnych, ale też tych międzywojewódzkich.
Wartość projektu określona została na poziomie 281 549 314,01 zł, z czego zaangażowanie środków własnych Samorządów wynosi 121 282 178,21 zł, natomiast dofinansowanie 160 267 135,80 zł. W przypadku Województwa Świętokrzyskiego, źródłem wkładu w zakup pojazdów są środki z Funduszu Kolejowego oraz Rezerwy Celowej.
Zgodnie z warunkami zawartego z wykonawcą kontraktu, w roku 2014 do ruchu pasażerskiego włączonych zostanie 10 pojazdów, z czego 4 przeznaczone są dla Małopolski oraz po 3 jednostki dla Śląska i Województwa Świętokrzyskiego. Pozostałe 9 pojazdów oddanych zostanie w roku 2015 - do końca stycznia będzie gotowy 1 pociąg dla Województwa Podkarpackiego, 2 pociągi dla Województwa Małopolskiego i 3 pociągi dla Województwa Świętokrzyskiego, a do 28 lutego 2015 r. ostatnie 3 pociągi dla Województwa Śląskiego.
IMPULS - czyli niskopodłogowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 36WEa (EN63a), to jednostka bezprzedziałowa, jednoprzestrzenna, drugiej klasy, przeznaczona w całości dla osób niepalących, o pojemności 276 osób w tym 156 siedzących. W nowym pojeździe znajdziemy szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in.: drzwi otwierane poprzez naciśnięcie przycisku przez pasażerów z zewnątrz lub wewnątrz pojazdu, blokowane automatycznie po przekroczeniu prędkości 5km/h, dynamiczną informację pasażerską, gniazdka elektryczne o napięciu 230V, punkt dostępowy do internetu w każdym członie za pomocą WiFi, klimatyzację, intercom do kontaktu głosowego między pasażerem a maszynistą, monitoring (bez kabiny WC), system wykrywający pożar, sprzęt nagłaśniający dla pasażerów, miejsca do przewozu rowerów.
W środku każdego pojazdu będą znajdować się ergonomiczne siedzenia z zagłówkiem wykończonym obiciem skórzanym oraz podłokietnikami ruchomymi od stron zewnętrznych i stałymi od strony okna. W przypadku Województwa Świętokrzyskiego, każdy pojazd wyposażony jest w dwa automaty biletowe, w których zakupu biletu można dokonać za pomocą gotówki lub karty płatniczej, w tym zbliżeniowej. Nowy tabor jest również w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Prędkość eksploatacyjna pociągu wynosi 160 km/h.
Nowe pojazdy mają zagwarantować nam nie tylko poprawę komfortu podróżnych, ale też przynieść większy poziom bezpieczeństwa i zmniejszyć ilość pobieranej energii, co wpłynie na niższe koszty eksploatacji. Pojazdy dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym są bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska, jak również poprzez systemy monitoringowe umożliwiają badanie efektywności ruchu pasażerskiego oraz analizę czasu jazdy. Pierwsze pojazdy zostały już odebrane i wkrótce włączone będą do eksploatacji.
Zakupiony tabor jest przeznaczony do obsługi połączeń międzyregionalnych i będzie kursował w następujących relacjach:
- Katowice – Kraków
- Rybnik – Katowice – Kraków
- Kraków – Tarnów – Rzeszów
- Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce - Tunel - Kraków
- Kielce - Częstochowa
- Kielce – CMK - Katowice
Ostateczna konfiguracja oferty przewozów międzywojewódzkich może jednak ulec jeszcze zmianie.








