Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Inteligentny System Transportowy bliżej Kielc. Ale czy się sprawdzi?

sobota, 16 listopada 2019 14:25 / Autor: Piotr Natkaniec
Inteligentny System Transportowy bliżej Kielc. Ale czy się sprawdzi?
Inteligentny System Transportowy bliżej Kielc. Ale czy się sprawdzi?
Piotr Natkaniec
Piotr Natkaniec

Blisko 32 mln zł ma kosztować wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego w Kielcach. Najtańszą ofertę złożyła firma AlumbradosViariosSociedad. Jednak do tej pory specjaliści zastanawiają się, czy ten system usprawni ruch w Kielcach.

Choć oferta złożona przez AlumbradosViariosSociedad Anonima mieści się w zakładanym budżecie, to już raz propozycja tej firmy została odrzucona z powodu niezgodności z zamówieniem. Obecnie urzędnicy weryfikują oferty pod względem formalnym i dopiero po ich decyzji dowiemy się, czy uda się rozstrzygnąć przetarg.

W ramach inwestycji w Kielcach zostanie zmodernizowanych 61 sygnalizacji świetlnych oraz przebudowane trzy ważne skrzyżowania: ul. Tarnowskiej z ul. Bohaterów Warszawy i ul. Seminaryjską, ul. Zagórskiej z ul. Źródłową oraz ul. Jagiellońską z ul. Grunwaldzką. Zostaną także dobudowane przejazdy rowerowe, a także pojawią się tablice świetlne, które będą wyświetlać informacje o utrudnieniach w ruchu. Dzięki ITS na skrzyżowaniach zostanie zamontowany system kamer i czujników badający natężenie ruchu w poszczególnych częściach miasta. Wszystko po to, żeby upłynnić ruch.

System działa już w kilku innych miastach w Polsce i... nie do końca się sprawdza. Temat ITS został wczoraj poruszony podczas Kongresu Polityki Miejskiej odbywającego się w Targach Kielce. - Wydano na to 80 milionów złotych w Łodzi i wszyscy złorzeczą, począwszy od pieszych i rowerzystów po kierowców. Nie nadaje on priorytetu dla komunikacji publicznej, co było zamierzeniem. Ten pseudointeligentny system miał się uczyć rok, a uczy się już cztery lata i nadal się nie nauczył. Do tego brakuje kadr do obsługi tego systemu - mówił urzędnik z Łodzi.

- ITS nie działa. Jest szkodliwy dla miast. To pomysł inżynierów z lat 70., sprzeczny z fizjologią człowieka. W tabelkach Excela to świetnie wygląda. Wyliczamy sobie przepustowość skrzyżowania czy danego sygnału. Wychodzi nam, że ma przejechać siedem samochodów, a przejeżdżają trzy. Co rozbija nam cały system - tłumaczył Tomasz Tosza z Jaworzna.

Z taką argumentacją nie zgadza się Jarosław Skrzydło, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach, który podkreśla, że kielecki  ITS będzie najnowocześniejszym z tych funkcjonujących w Polsce.

- Kielce są jednym z ostatnich miast, gdzie ITS będzie wdrażany. Przygotowując się do tego, korzystaliśmy z doświadczeń innych miast, odwiedzaliśmy centra sterowania ruchem. Pytaliśmy co działa prawidłowo, a co można zmodyfikować. Na tej podstawie udało się stworzyć program funkcjonalno-użytkowy, czyli spełniający nasze oczekiwania. Oczywiście są przeciwnicy i zwolennicy ITS, ale nasz system będzie skrojony pod komunikację publiczną, po to budujemy każdą nową ulicę z buspasami i mamy nadzieję, że u nas się sprawdzi - wyjaśnia rzecznik MZD.

Tag: ITS MZD
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO