Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Konsumenci z nowymi prawami

piątek, 02 stycznia 2015 16:29 / Autor: Dariusz Skrzyniarz
Konsumenci z nowymi prawami
Konsumenci z nowymi prawami
Dariusz Skrzyniarz
Dariusz Skrzyniarz

Obowiązuje już nowa ustawa o prawach konsumentów. Do polskiego prawa wprowadza ona przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, które mają obowiązywać we wszystkich krajach wspólnoty.

Nowe przepisy mają za zadanie usprawnić proces reklamacyjny i poprawić relację konsument – przedsiębiorca. - Ustawa o prawach konsumenta, która w życie weszła 25 grudnia 2014 roku ma zastosowanie zarówno w stosunku konsumenta, jak i przedsiębiorców. Jest też część wspólna dotycząca obu wymienionych – informuje Rafał Szyba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Nowe zasady wprowadziły inne terminy, jeśli chodzi o zwrot zakupionego towaru. Teraz od umowy zawartej na odległość i poza siedzibą przedsiębiorcy możemy odstąpić w ciągu 14 dni. Ustawa nakazuje, aby nabywca był poinformowany o 21 istotnych prawach, w tym o możliwości rezygnacji na określonych zasadach. W momencie, gdy te informacje są pomijane, termin odstąpienia od umowy wydłuża się do roku czasu.

Teraz reklamując zakupiony towar konsument ma większą wolność w wyrażeniu swojego żądania już przy składaniu pierwszego wniosku. - Na mocy poprzednich przepisów najpierw mogliśmy domagać się naprawy lub wymiany towaru, potem dopiero obniżenia ceny, bądź zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy. Obecnie, każde z tych żądań możemy zawrzeć już przy pierwszej reklamacji – wyjaśnia rzecznik.

Przedsiębiorca nie będzie mógł wybrać żądania za konsumenta. Jak informuje rzecznik konsumenta z Urzędu Powiatowego, niektórzy skarżyli się, że ich żądanie reklamacyjne było zupełnie inne, niż to, które w formularzu zaznaczył przedsiębiorca. Teraz takie działanie będzie karane a konsument ma samodzielnie zaznaczyć wybraną opcję. Jednak przedsiębiorca może proponować inne rozwiązania. - Sprzedawca może zaproponować zamienne wyjście z sytuacji. Na przykład, składając żądanie wymiany towaru na nowy, druga strona odpowie, że zamiast tego może dokonać naprawy lub odwrotnie – mówi Szyba.

Zaktualizowana dokumentacja znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO