Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Która szybka trasa kolejowa do Warszawy będzie szybciej?

środa, 19 maja 2021 10:49 / Autor: Wojciech Dudkowski
Która szybka trasa kolejowa do Warszawy będzie szybciej?
Która szybka trasa kolejowa do Warszawy będzie szybciej?
Wojciech Dudkowski
Wojciech Dudkowski

W 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały, że zbudują trzykilometrową łącznicę pomiędzy Czarncą i Włoszczową Północ. Miała być ona częścią alternatywnej trasy z Kielc do Warszawy, na czas rozpoczynającego się remontu i zamknięcia linii kolejowej nr 8 przez Radom, Warkę i Piaseczno. Tymczasem „ósemka” już od czerwca ma być przejezdna na całej długości, a łącznica w Czarncy nie jest jeszcze gotowa.

Podstawowa trasa kolejowa pomiędzy Kielcami a Warszawą przebiega przez Skarżysko-Kamienną, Radom, Warkę i Piaseczno. Odcinek Radom-Warka był jednotorowy, a przez zły stan techniczny maksymalna prędkość pociągów wynosiła jedynie 60 km/h. Od marca 2019 roku został on na czas remontu całkowicie zamknięty dla ruchu pociągów. Składy jeżdżą objazdami przez Idzikowice koło Opoczna lub przez Dęblin.

Budowa łącznicy w Czarncy natomiast rozpoczęła się w drugiej połowie 2018 roku. Miała być ukończona już pod koniec następnego, aby dać możliwość szybkiego przejazdu z Kielc do Warszawy podczas remontu trasy podstawowej. Pociągi jeździły wówczas wyłącznie objazdem przez Idzikowice z dwukrotną zmianą kierunku jazdy. Z tego powodu na dobę jeździły tylko cztery składy. Sytuacja zmieniła się we wrześniu 2019 roku, kiedy częściowo otwarto trasę przez Dęblin, którą skierowano trzy  dodatkowe pociągi. Termin zakończenia budowy łącznicy był przekładany m. in. z powodu problemów z podziałem działek.

– Wydane zostało już pozwolenie na budowę łącznicy kolejowej. Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia prac budowlanych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu budowy łącznicy Czarnca – Włoszczowa Płn. wykonały wcześniej prace przygotowawcze do włączenia nowej linii na stacji Włoszczowa Płn. i w rejonie przystanku Czarnca. Prace objęły przebudowę układu torowego, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W ramach komplementarnej inwestycji, PLK zmodernizowały 2 perony w Czarncy oraz tory przyperonowe. Inwestycja jest współfinansowana ze środków RPO Województwa Świętokrzyskiego –  informuje Izabela Miernikiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Tymczasem od stycznia tego roku sukcesywnie otwierają się kolejne fragmenty linii kolejowej nr 8. Obecnie zamknięty jest jedynie 16-kilometrowy odcinek pomiędzy Radomiem a Bartodziejami. Od tej stacji do Warszawy kursują już pociągi osobowe Kolei Mazowieckich.

– Obecnie przygotowywana jest organizacja czerwcowej korekty rozkładu jazdy i przywrócenie połączenia Radom - Warszawa przez Warkę – mówi Izabela Miernikiewicz. Według dostępnego projektu rozkładu skróci to czas podróży między Kielcami a Warszawą o około 50 minut. Na przyszłość planowane jest podniesienie prędkości ze 100 do 160 km/h.

Dziś czas przejazdu pociągów do stolicy to 3 godziny i 3 minuty przez Idzikowice oraz 3 godziny i  14 minut przez Dęblin. Po zakończeniu wszystkich prac remontowych trasą przez Radom będziemy jechać około 2 godziny i 15 minut, a przez Włoszczowę 2 godziny i 10 minut.

W aktualnym rozkładzie jazdy na trasie do stolicy jeździ 6 bezpośrednich pociągów dziennie, z czego 5 przez Idzikowice, a 1 przez Dęblin. W wakacje dołączy do nich dodatkowy pociąg relacji Zakopane – Kraków – Kielce – Radom – Dęblin – Warszawa.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO