Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?

poniedziałek, 30 sierpnia 2021 14:20 / Autor: Beata Kwieczko
Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?
Czy uczniowie i nauczyciele są przygotowani na naukę zdalną?
Beata Kwieczko
Beata Kwieczko

W ubiegłym roku szkolnym uczniowie spędzili kilka miesięcy na zdalnym nauczaniu. 1 września powrócą do szkolnych ławek, ale nie ma pewności, czy za jakiś czas znów nie będą uczyć się online. Jakie wnioski nasuwają się z dotychczasowych doświadczeń?

Podczas zdalnej edukacji nauczyciele i uczniowie borykali się z wieloma trudnościami, wśród których największy stanowił dostęp do internetu, szczególnie wśród osób zamieszkujących tereny wiejskie i małe miejscowości.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Cyfrowe pokazały, że wśród mieszkańców i nauczycieli z regionu świętokrzyskiego 87 procent uczniów miało braki sprzętowe, a 58 procent problemy z łączem internetowym. Ograniczony dostęp do komputera lub laptopa, zawodne łącze i brak umiejętności posługiwania się internetem wykazały także badania zrealizowane przez firmę Nexera.

– Prawie wszystkie szkoły w regionie świętokrzyskim są podłączone do internetu. 80 procent placówek posiada stałe łącze przewodowe, jednak główny problem pojawia się w domach uczniów i nauczycieli, którzy albo nie mają wystarczająco szybkiego i niezawodnego łącza albo brakuje im odpowiedniej ilości sprzętu, aby z komputera w jednym czasie korzystało kilkoro dzieci – mówi Paweł Biarda, członek zarządu Nexery.

Ponadto, jedynie połowa nauczycieli uważa, że uczniowie są wystarczająco przygotowani do nauki online, a 4 na 10 nauczycieli nie wie, w jaki sposób uczyć dzieci przez internet.

Podczas nauki zdalnej uczniowie musieli opanować obsługę nie tylko elektronicznych platform i aplikacji, ale też arkuszy kalkulacyjnych oraz programów do tworzenia prezentacji multimedialnych. Jak wynika z badania Nexery, ponad 80 procent dzieci i młodzieży wykorzystywało internet do samodzielnej nauki lub odrabiania lekcji.

Eksperci doszli również do wniosków, że edukacja zdalna przyniosła wiele korzyści.

– Dzięki dostępowi do internetu w szkole pedagodzy mogą prowadzić indywidualne konsultacje z uczniami online, udostępniać im cyfrowe materiały uzupełniające oraz umożliwiać oddawanie prac domowych online. Także komunikacja z rodzicami może być prowadzona drogą mailową albo poprzez różne aplikacje, co pozwala na bliższy i regularny kontakt z opiekunami – wyjaśnia Paweł Biarda.

W regionie świętokrzyskim z tej możliwości korzysta aż 94 procent nauczycieli.

Nauczyciele dzięki internetowi mogą także podnosić swoje kwalifikacje, uczestnicząc w kursach online oraz poprzez samokształcenie. Wiedzę w taki sposób zdobywało 4 na 10 pedagogów z naszego regionu.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO