Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Radio eM

CIEKAWOSTKI

Spirulina - algi dla dbających o linię. Materiał partnera

środa, 28 kwietnia 2021 10:50 / Autor: Maria Ołubiec
Spirulina - algi dla dbających o linię. Materiał partnera
Spirulina - algi dla dbających o linię. Materiał partnera
Maria Ołubiec
Maria Ołubiec

Śledząc artykuły o zdrowym żywieniu widzimy często zdjęcia napoju o bardzo wyrazistym zielonym kolorze. Czy to szpinak? A może coś znacznie mniej znanego, na co warto zwrócić uwagę? 

Największe zdrowotne odkrycia epoki Internetu mają tę wspólną cechę, że najczęściej są to produkty istniejące i stosowane od pokoleń. W przypadku spiruliny możemy mówić nawet o miliardach - bo zdaniem naukowców właśnie od prawie 4 miliardów lat zamieszkuje ona naszą planetę. O czym właściwie jest mowa?

Co to jest spirulina

Ta nieznana szeroko i niepozorna z wyglądu zielona alga ma na Ziemi dużo bogatszą tradycję niż ludzie czy jakiekolwiek zwierzęta. Naukowcy wliczają ją do szeregu czynników, które sprawiły że życie w ogóle stało się możliwe. Jak do tego doszło? Te niebiesko-zielone algi o spiralnym kształcie (stąd nazwa) mają zdolność do fotosyntezy, co oznacza że, w dużym uproszczeniu, dzięki produkcji przez nie tlenu stało się możliwe powstanie wyższych form życia.

Same algi pokrywały na przestrzeni lat coraz większe przestrzenie oceanów, a w największych ilościach występują w Azji, Afryce oraz Ameryce Południowej. Ich wysokie umiejętności adaptacyjne, zdolność samożywienia, oraz skład bogaty w substancje odżywcze sprawia, że jest to jedno z ciekawszych zjawisk świata. Przekonali się o tym już Aztekowie, którzy wysuszonymi algami karmili wojowników i biegaczy, co dawało im ogromną sprawność fizyczną i wytrzymałość.

Przewrotność losu sprawiła jednak, że pomiędzy starożytnością a współczesnymi czasami popularność spiruliny nie była zbyt duża - a przynajmniej nie tak doniosła, na jaką zasługuje ze względu na swoje działanie. Dopiero w roku 1940 pojawiły się pierwsze pogłoski o sprzedawanym na afrykańskich targach zielonym przysmaku, a kolejne trzy dekady minęły zanim wprowadzono ją powszechnie na rynek w obecnie znanej dziś postaci.

Obecnie spirulina, ze względu na wysoką koncentrację składników odżywczych klasyfikowana jest w grupie superfoods - czyli pokarmów o wielopłaszczyznowym prozdrowotnym wpływie na organizm. Większość jej składu to łatwo przyswajalne białko, dostarczające aminokwasów egzogennych. Z tego też powodu, spirulina często polecana jest wegetarianom jako urozmaicenie diety, i popularnie nazywana „zielonym mięsem”.

Kolejnym składnikiem spiruliny są tłuszcze - w większości nienasycone. To może budzić zdziwienie w kontekście odchudzania - nie należy jednak szukać produktów ze spiruliną pozbawionych tłuszczu, bo to oznaczałoby wysoką obróbkę i potencjalną utratę własności odżywczych. W przypadku spiruliny istotna jest jakość, a nie ilość tłuszczów.

W spirulinie występuje też w dużym stężeniu kwas gamma-linolenowy, bardzo rzadki, a niezwykle istotny w procesie biosyntezy substancji w organizmie człowieka. Lista minerałów i witamin, które zawierają znane pod nazwą spirulina algi jest niezwykle imponująca: wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, sód, cynk, oraz witaminy A, B6, C, K, kwas foliowy, ryboflawina, tiamina i niacyna.

Jak działa spirulina

Na podstawie opisu jej składu, łatwo domyśleć się że to produkt o licznych zdrowotnych działaniach. Nie bez powodu jest uznawany za jeden z doskonalszych i najbardziej wartościowych produktów spożywczych. Listę jego zastosowań otwiera uzupełnianie spiruliną diety osób nie spożywających mięsa.

Dieta wegańska oraz wegetariańska wymagają mądrego zbilansowania, tak aby dostarczać sobie wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Wysoka zawartość łatwo przyswajalnego białka oraz obecność żelaza czynią ze spiruliny jeden z lepszych substytutów dla mięsa. Jej zwolennicy podkreślają, że w odróżnieniu od produktów pochodzenia zwierzęcego, w algach nie uświadczymy hormonów, pestycydów czy antybiotyków. Minusem jest jednak fakt, że witamina B12 występuje w spirulinie w formie ciężej przyswajalnej, zaleca się więc jej dodatkową suplementację.

Współczesną popularność spirulina zyskała głównie jako suplement diety wspomagający odchudzanie. Spirulina działanie pod tym względem zawdzięcza dużej zawartości błonnika, co pomaga oczyszczać jelita i przyspiesza perystaltykę. Podczas diety redukcyjnej, spirulina pomoże uzupełnić potrzeby organizmu jeśli chodzi o substancje odżywcze, których często może brakować w przypadku ograniczania posiłków. Tyrozyna zawarta w algach pomoże także kontrolować łaknienie.

Dużo wiadomo także o tym, jakie spirulina właściwości ma jako przeciwutleniacz. Zawarte w niej witaminy, a także beta-karoten, chlorofil i fikocyjanina (której spirulina zawdzięcza barwę) neutralizują wolne rodniki, będące źródłem wielu chorób, w tym także nowotworów. Antyoksydacyjne działanie spiruliny wykorzystywane jest także w produkcji kosmetyków.

Badania potwierdziły wysoką zdolność spiruliny do oczyszczania organizmu z toksyn - a tych w naszym codziennym otoczeniu niestety nie brakuje. Dużą popularność zyskują preparaty dostępne pod nazwą „chlorella spirulina” czyli łączące w składzie spirulinę z chlorellą, algami pochodzącymi z Korei Południowej, równie bogatymi w składniki odżywcze. Połączenie ich działania wzmaga efekty lecznicze, poprawia kondycję i przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek organizmu.

Spirulina wywiera także wpływ na gospodarkę lipidową, obniżając poziom „złego” cholesterolu i trójglicerydów. Zapobiega także utlenianiu frakcji LDL, co w konsekwencji chroni przed chorobami układu krwionośnego. Zawartość karnityny w spirulinie sprawia, że szlaki metaboliczne przestawiają się na pozyskiwanie energii z tłuszczu, co pomaga pozbywać się cholesterolu z organizmu. Warto podkreślić, że przy tych wszystkich pozytywnych działaniach, spirulina jest znacznie łagodniejsza dla wątroby, w odróżnieniu od konwencjonalnych leków.

Osoby zmagające się z alergią mogą także śmiało włączyć spirulinę do swojej diety. Hamuje ona uwalnianie histaminy i zmniejsza objawy sezonowych alergii, a jednocześnie nie ma skutków ubocznych typowych dla leków o podobnym działaniu, np. ospałości.

Spirulina pomoże także zniwelować brzydki zapach z ust, dzięki działaniu antybakteryjnemu. Wykazuje także działanie przeciwwirusowe, zapobiegając namnażaniu wirusów takich jak opryszczka, odra czy grypa.

Jak stosować spirulinę

W sprzedaży dostępna jest głównie jako spirulina w proszku, i w takiej postaci można ją rozpuszczać w wodzie żeby spożywać jako płyn, lub dodawać do potraw. Jej charakterystyczny smak może niektórym wydawać się zbyt intensywny, nie jest jednak już tak dokuczliwy po zmieszaniu z innymi składnikami, np. owocami. Spirulinę można potraktować jako dodatek do owsianki, jogurtu, smoothie, lub przyprawiać nią chleb, sałatki, zupy czy makarony. Zalecana dawka dzienna wynosi 1-2 łyżeczki. Sproszkowaną spirulinę można również dodać do kąpieli, albo potraktować jako sładnik domowej maseczki.

Spirulina w tabletkach jest alternatywą dla tych, którzy nie chcą eksperymentować z jej smakiem, a zależy im na wartościach odżywczych. Większość preparatów zawiera wyłącznie spirulinę, zapakowaną w ciemne opakowanie chroniące ją przed światłem. Tak stosowana spirulina dawkowanie będzie uzależniała od zawartości w jednej tabletce. Najczęściej mówi się jednak o 500 mg na 10 kg masy ciała, jako zalecanej dawce. W każdym przypadku należy jednak zapoznać się z ulotką konkretnego suplementu.

Czy spirulina jest bezpieczna

Kiedy znamy już odpowiedź na pytanie „spirulina co to w ogóle jest”, warto podkreślić jeszcze jedną, istotną rzecz. W bezpieczeństwie stosowania spiruliny kluczowe jest jej pochodzenie. Dlatego też, pierwsze co należy zrobić wybierając preparat, to sprawdzić jego certyfikaty czystości - i nie kierować się wyłącznie ceną. Zażywanie zanieczyszczonej spiruliny, lub przekraczanie zalecanych dawek może powodować skutki uboczne.

Spirulina przeciwwskazania do zażywania ma w przypadku alergii na wodorosty, choroby autoimmunologiczne (RZS, SM), fenyloketonuria oraz stosowanie leków immunosupresyjnych. Stosowanie jej u dzieci, kobiet karmiących oraz w ciąży powinno zostać poprzedzone konsultacją lekarską.

Spirulina z pewnego źródła stosowana w zalecanych dawkach jest cennym uzupełnieniem dla zbilansowanej diety.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO