Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach? Oni mają na to plan

piątek, 02 grudnia 2022 15:59 / Autor: Weronika Kępa
Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach? Oni mają na to plan
FB ZTM
Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach? Oni mają na to plan
FB ZTM
Weronika Kępa
Weronika Kępa

Platforma Obywatelska i Młodzi Demokraci zaprezentowali dzisiaj (2 grudnia) dziesięć postulatów dotyczących rozwoju komunikacji publicznej w Kielcach. Rozwój siatki linii nocnych, więcej przystanków na żądanie i wspólny bilet ZTM oraz POLREGIO – to tylko niektóre z nich.

– W tej kadencji udało się na poważnie zająć komunikacją zbiorową. Otwarto Dworzec Autobusowy, przeprowadzono trzy etapy remarszrutyzacji, zapewniono osobom niepełnosprawnym m.in. większą czcionkę na rozkładach jazdy, zamieszczono mapy komunikacyjne na przystankach, a także wprowadzono dwie strefy: miejską i aglomeracyjną. Ale oczywiście komunikacja zbiorowa to żywy organizm. Jeśli nie wprowadzamy w niej systematycznych zmian to następuje regres – mówi Michał Piasecki, wiceprzewodniczący kieleckiej Platformy Obywatelskiej.

W związku z powyższym przedstawiciele PO i Młodych Demokratów zaprezentowali dziesięć postulatów dotyczących zmian w komunikacji. Część chcą zrealizować jeszcze w tej kadencji, pozostałe – w przyszłości.

Po pierwsze chodzi o ujednolicenie nazewnictwa przystanków. Co prawda, podczas wczorajszej (1 grudnia) sesji rady miasta gremium wyraziło zgodę na skrócenie niektórych nazw, ale do poprawy wciąż jest wiele.

– Sądzę, że w Kielcach wciąż są nazwy, które wymagają zmiany. Tutaj szczególny nacisk trzeba kłaść na końcowe i początkowe przystanki, żeby tworzyć nazwy od dzielnic, od rejonów miasta, czy ważnych obiektów infrastruktury publicznej. To ułatwi poruszanie się po mieście zarówno mieszkańcom, jak i turystom – zaznacza Antoni Chudzicki, przewodniczący kieleckich Młodych Demokratów.

Kolejnym postulatem jest zagęszczenie sieci przystanków. – Uważamy, że te mogłyby powstać między innymi na skrzyżowaniu alei IX Wieków Kielc z Radiową, Jana Pawła II z Ogrodową, Paderewskiego z Rondem Giedroycia, a także na ulicy Wrzosowej, Wojska Polskiego z Daleszycką, Poleskiej, Sandomierskiej, Jagiellońskiej, Warszawskiej z Jaworskiego, Piłsudskiego oraz Szajnowicza-Iwanowa – wylicza Chudzicki.

Wśród propozycji pojawiło się również więcej przystanków na żądanie i wprowadzenie większej liczby autobusów do śródmieścia, a także rozwój siatki linii nocnych.

– Uważamy, że warto rozważyć pojawienie się dwóch kolejnych linii nocnych Bukówka – Sieje, Herby – Żniwna. Warto, żeby one przejeżdżały przez centrum, bo to tam jest najwięcej potencjalnych pasażerów. Ważne też, żeby te kursy były raz na 45-60 minut, a nie tak jak teraz – raz na blisko dwie godziny – podkreśla Antoni.

Cele długoterminowe wymienił z kolei wiceprzewodniczący kieleckiej Platformy Obywatelskiej. – Chcemy, żeby miasto szło w transport niskoemisyjny, czyli w autobusy nie tylko elektryczne, ale na przykład wodorowe. Ważna jest też rozbudowa sieci buspasów – potrzebujemy ich między innymi na ulicy Tarnowskiej, Popiełuszki, Warszawskiej czy Solidarności. Ósmy punkt to wspólny bilet ZTM i POLREGIO – wiele miast podpisuje takie umowy ze spółkami. Chcielibyśmy utworzenia nowych przystanków kolejowych na terenie Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego i ostatni punkt to rozwój kieleckiego roweru miejskiego. Chodzi o powiększenie sieci stacji o te osiedla, na których jeszcze ich nie ma – mówi.

Pomysłodawcy informują, że są w stałym kontakcie z ZTM i specjalistami od transportu, a wszystkie postulaty zostały opracowywane we współpracy ze środowiskami miejskimi i organizacjami pozarządowymi, także wiceprezydent Agatą Wojdą.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO